Logo

افسردگی قبل از پریودی

اختلال PMS و افسردگی قبل از پریودی

دلیل افسردگی قبل از پریودی | درمان اختلال PMS در دوران قاعدگی

درود بر دنبال کنندگان آکادمی علیرضا حدادی، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در حوزه افسردگی و شرایط متفاوت به وجود آمدن آن؛ افسردگی یکی از بیماری های ریشه ای و پنهان است که در خانوم ها بیش از آقایان گزارش شده است. یکی از مواقعی که خانوم ها به صورت شدید با افسردگی درگیر می‌شوند، دوران قاعدگی آن ها است. افسردگی قبل از قاعدگی، طی دوره قاعدگی و بعد از قاعدگی به سه فرمت کاملا  متفاوت قابل بررسی است.

اختلال PMS و افسردگی قبل از پریودی

برخی از اساتید حوزه روانشناسی و همچنین انرژی درمانی برای این موضوع تکنیک هایی معرفی می‌کنند که می‌تواند درد را به صورت موقت کاهش دهد، اما نیاز به تمرین و تکرار بسیار زیادی دارد. بر اساس تحقیقات ما بهترین روش مدیریت سندروم پیش از قاعدگی یا همان (Premenstrual Dysphoric Disorder) باید از مدت ها قبل انجام شود. با ما همراه باشید تا بهترین روش مدیریت و شناخت افسردگی قبل از پریودی را بشناسید و به خودتان یا عزیزانتان کمک کنید.

اختلال PMS در دوران قاعدگی

عموم جامعه فکر می‌کنند که خانوم ها در زمان پریودی به دلیل درد بسیار زیادی که تحمل می‌کنند با چالش مواجه هستند. در صورتی که اشتباه فکر می‌کنند و چرخه قاعدگی آن ها از ۷ تا ۱۰ روز قبل شروع می‌شود و حتی از پس از پریود شدن نیز این چرخه تا ۲ روز ادامه خواهد داشت. زمانی که بدن یک خانوم برای بارداری آماده می‌شود باید دیواره رحم تقویت شود و به همین دلیل هورمون استروژن و دیگر هورمون های زنانه در بدن او بیشتر ترشح می‌شود. بدن خانوم منتظر دریافت اسپرم و مادر شدن می‌‌باشد و لحظه به لحظه هورمون‌های مختلف را تولید می‌کند. اما چالش اصلی زمانی است که مغز توانایی درک و مقابله با تمامی این هورمون ها را ندارد و به همین دلیل هورمون های سرکوب کننده را ترشح خواهد کرد.

چنین جنگی در بدن یک زن انرژی بسیار زیادی خواهد گرفت و همین امر باعث می‌شود که افسردگی با فرمت های مختلف خود را نشان دهد. در بخش بعدی در مورد نشانه های افسردگی بیشتر صحبت خواهیم کرد. 🤨 اما به شما توصیه می‌کنیم که بعد از مطالعه این پست آموزشی به سراغ مقاله « افسردگی و خودکشی » بروید تا بدانید که خانوم ها در این مدت زمان قادر به انجام چه کارهایی می‌باشند.  افسردگی قبل از پریودی یک چرخه تکرار شونده است که تا قبل از یائسگی تکرار می‌شود و با توجه به شخصیت هر خانوم عملکرد متفاوتی را از خود نشان میدهد. اما نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید، مدیریت مشترک آن توسط هر خانوم می‌‌باشد. باید بگوییم که درمان چنین چیزی سخت نخواهد بود و با استفاده از یک سری تمرین قابل کنترل است.

قرص برای افسردگی قبل از پریودی

اگر شما هم به دنبال یک قرص برای افسردگی قبل از پریودی می‌باشید، باید بگوییم که با سلامتی خودتان بازی میکنید و ممکن است که در پریود بعدی خود شرایط بسیار بدتری را تجربه کنید. در صورتی که یک فرد افسرده باشد، افسردگی قبل از پریودی او بسیار شدیدتر خواهد شد. به همین دلیل باید عوامل افسردگی آشنا شوید و آن را به کمترین میزان ممکن برسانید. به یاد داشته باشید که میل کردن قرص های شیمیایی قبل و حین پریود برای درمان افسردگی موجب اختلال در مراحل پریود شما خواهد شد. چرا که بدن نمی‌تواند به صورت اصولی و صحیح دیواره رحم تخریب شده را از بدن خارج کند. در نتیجه با انواع اختلال و حتی عفونت مواجه خواهد شد.

برخی از شرکت کنندگان دوره در مدار عرش، برای درمان افسردگی قبل از پریودی خود دارو مصرف می‌کردند و به صورت مقطعی موفق به درمان آن شده بودند. اما پس از مدت زمانی طولانی به این نتیجه رسیدند که تمامی این روش ها به صورت مقطعی پاسخگو آن ها است و هر مرتبه شرایط بدتری را تجربه می‌کنند. چرا که بدن آن نسبت به قرص ها مقاوم شده بود و از طرفی نوسان هورمونی آن ها نیز بیشتر شده بود. افسردگی قبل از قاعدگی امری اجباری نیست، اما نوعی افسردگی شایع است که خانوم ها به آن توجه کافی ندارند و گاها تصمیمات بزرگ زندگی خود را در این زمان می‌گیرند و اشتباهاتی نیز انجام میدهند که این پست آموزشی محل بحث آن ها نیست. به همین دلیل بهتر است که قبل از تجربه چنین حالاتی به فکر درمان افسردگی خود باشند.

نشانه های روحی و روانی اختلال PMS

در این بخش قصد داریم برخی از نشانه های مهم افسردگی قبل از پریودی بررسی کنیم. در صورتی که این نشانه ها را درک کنید و نسبت به آن ها آگاهی پیدا کنید، قطعا عملکرد بسیار خوبی از خود نشان خواهید داد. در این بخش سعی شده است که هنگام معرفی هر نشانه یک راه درمان کلی نیز معرفی شود تا نحوه مدیریت آن را به خوبی فرا گیرید.

نشانه های روحی و روانی

۱. گریه قبل از پریود

یکی از شایعترین نشانه های افسردگی قبل از پریودی که توسط هر شخصی قابل تشخیص است، گریه های قبل از پریود می‌‌باشد. این گریه ها بدون دلیلی خاص و گاها به دلیل ترشح هورمون های سرکوب کننده می‌‌باشد. اولین نکته ای که باید مد نظر قرار دهید، آگاهی خودتان نسبت به این موضوع است. در صورتی که بدانید این موضوع به دلیل نوساناتی هورمونی است، بهتر با آن برخورد خواهید کرد. دومین مرحله گفت و گو در مورد این موضوع با نزدیکان مانند پدر، مادر، همسر، خواهر و یا برادر می‌‌باشد. به هر میزان که درک عزیزان شما در این رابطه افزایش پیدا کند، هنگام درمان چنین حالات روحی به شما کمک خواهند کرد.

سومین نکته ای که در این باره باید مد نظر قرار دهید دوری از مواردی است که تحریک کننده احساسات شما می‌‌باشد. به عنوان مثال اگر یک سریال درام تماشا می‌کنید و یا به درد دل دیگر دوستان خود گوش میدهید، سعی کنید که میزان آن را به کمترین میزان ممکن برسانید. در این صورت گریه بعد از پریود شما نیز کمتر خواهد شد، چرا که به بهداشت روانی خود قبل از پریودی توجه کردید و حال ذهن و روح شما نسبت به وقایع درک بهتری دارد.

۲. حالات روحی پرنوسان  به دلیل انباشت هورمون های زنانه

یک زن در زمان افسردگی قبل از پریودی می‌تواند همزمان عاشق همسر بسیار جذاب خود باشد، اما در همان لحظه به دلیل کارهای اعصاب خرد کن بخواهد او را نصف کند. 😐 درک این موضوع برای مردان غیر ممکن است، چرا که چنین حالتی را درک نکرده اند و حتی در این زمان نسبت به همسر خود نیز پرخاشگر می‌شوند که شرایط را بدتر خواهد کرد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که خانوم ها به دلیل افسردگی قبل از پریودی دچار نوسان خلق و خو می‌شوند و وظیفه نزدیکان آن ها حمایت عاطفی از آن ها است. اما اگر به هر دلیلی چنین حالتی امکان پذیر نیست، خود بانوان باید دست به کار شوند و به مدیریت احساسات خود بپردازند.

حالات روحی پر نوسان

در دوره در مدار عرش به صورت ویژه تمرین هایی برای مدیریت درد قبل و بعد از پریودی ارائه کردیم که می‌تواند در درمان شرایط خاص بانوان کمک کننده باشد. دقت کنید که مدیریت و کنترل حالات روحی پر نوسان زمانی امکان پذیر خواهد بود که خانوم ها به لحاظ ذهنی برای آن آماده شده باشند. در غیر این صورت شرایط سخت تر خواهد شد و گاها اختلاف بین زن و شوهر ها بیشتر می‌شود. البته گفته ها ما به این منظور نیست که خانوم و حتی دختر ها مجوز انجام هر رفتاری داشته باشند و بخواهند به کمک آن خود را تخلیه کنند. اما نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهند، عدم احساس گناه و پشیمانی نسبت به رفتاری است که در زمان افسردگی قبل از پریودی و یا افسردگی بعد از پریود از خود بروز دادند.

۳. بی حوصلگی قبل از پریودی

برخی از خانوم ها در زمان پریودی شرایطی خاص را تجربه می‌کنند و همین عامل موجب خواهد شد حوصله بسیاری از کارها را نداشته باشند. این موضوع برای خانوم های شاغل اندکی سخت تر خواهد شد، چرا که تعهد بسیار زیادی نسبت به شغل خود دارند و باید آن را لحاظ کنند. در این گونه مواقع داشتن خواب مناسب و همچنین تغذیه اصولی در مدیریت انرژی و احساسات به آن ها بسیار کمک خواهد کرد. دقت کنید که اگر یک خانوم اختلال دو قطبی داشته باشد، در این زمان شرایط بحرانی خواهد شد و فرد حتی احساس بلند شدن از رخت خواب خود را هم ندارد. خط قرمز چنین حالاتی استفاده داروها و همچنین نوشیدنی های انرژی زا می‌‌باشد. چرا مراحل پریودی و تخلیه دیواره رحم را بسیار دردناک خواهد کرد.

۴. عصبی شدن قبل از پریود

متاسفانه یکی از سخت ترین شرایطی که یک خانوم قبل از پریودی آن را تجربه می‌کند، تنش های عصبی می‌‌باشد. تنش های که به تند خویی و پرخاشگری منجر می‌شود و نزدیکان یک خانوم را آزار خواهد داد. در این گونه مواقع خود آگاهی و همچنین انجام مدیتیشن کمک فراوانی خواهد کرد. اما تغذیه اصولی و نخوردن مواد تحریک کننده نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در صورتی که بانو شرایط دوش آب گرم را داشته باشد و بتوانید در ساعت ۱۰ تا ۲ بامداد خواب را تجربه کند، عملکرد به مراتب بهتری از خود نشان خواهد داد.

۵. تغییرات میل جنسی

کاملا طبیعی است که در دوران افسردگی قبل از پریودی، تغییرات میل جنسی در خانوم ها شدید شود و حتی نوسان آن نیز بسیار زیاد گردد. یک بانو علاقه بسیار زیادی به رابطه داشته باشد و پس از مدت کوتاهی از رابطه خود خسته شود و حتی گریه کند. چنین موضوعی زمانی شرایط را سخت و پیچیده خواهد کرد که تغییرات میل جنسی خانوم ها سرکش و غیر قابل مدیریت شود. به عنوان مثال همسر فرد از او درخواست رابطه جنسی دارد، خانوم نه تنها به این موضوع تن نمیدهد، بلکه شروع به تخریب همسر خود می‌کند. چنین رفتارهایی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. به همین دلیل یک خانوم در زمان افسردگی قبل از پریودی باید مراقب رفتار و حرکات خود باشد. از طرفی همسر او نیز باید چنین شرایطی را درک کند و نسبت به رابطه با همسر خود اندکی تن دهد.

۶. میل به غذای مضر خصوصا شیرینی و یا شوری

خانوم ها نسبت به ظاهر و عملکرد خود حساسیت بسیار بالایی دارند، در نتیجه اگر عملی وزن و ظاهر آن ها را تهدید کند، واکنش شدیدی نشان میدهند. یک خانوم در زمان افسردگی قبل از پریودی میل بسیار زیادی به شیرینی پیدا می‌کند. اما پس از مدت زمانی کوتاه به دلیل خوردن شیرینی گریه می‌کند و از خود احساس تنفر دارد. در این گونه مواقع خانوم اگر بتواند خود را کنترل کند که بسیار خوب است، اما اگر نتوانست نباید خود را سرزنش کند و با خود واگویه منفی داشته باشد. دقت کنید که چنین رفتارهایی برای خانوم ها رایج است و در نتیجه باید آن را مدیریت کنند. اگر بتوانند غذای مناسب را در زمان مناسب میل کنند، احساسات آن ها مدیریت خواهد شد و میل آن ها نسبت به چنین مواردی بسیار کم خواهد بود.

میل به غذای مضر

۷.   اختلالات خواب و تغییر ساعت استراحت

بارها و بارها به این موضوع اشاره کردیم که اختلال خواب و تغییر ساعت آن زمینه افسردگی را فراهم می‌کند. چرا که بدن انسان برنامه ریزی مناسبی برای خواب ندارد و همین موضوع باعث می‌شود که عملکرد خوبی نیز از خود ارائه ندهد. در صورتی که بخواهید اختلال خواب خود را درمان نمایید، باید توجه داشته باشید که قرص های گیاهی و یا انجام تمرینات ذهنی یک دستیار بسیار عالی خواهد بود. شب بیدار بودن خانوم ها تاثیر جدی روی افسردگی قبل از پریودی دارد و می‌تواند حال آن ها را به مراتب بدتر کند.

۸.   انزوا و دوری از جمع

برخی مواقع خانوم ها به دلیل جنگ داخلی که در درون خود تجربه می‌کنند توانایی ارتباط گرفتن با محیط پیرامون خود را ندارند. در صورتی که بخواهید آن ها را به اجبار در شرایط اجتماعی خاص قرار دهید، عملکرد آن ها تغییر خواهد کرد و احساسات بسیار بدی خواهند داشت. به عنوان مثال اگر دختر شما در افسردگی قبل از پریودی به سر میبرد نباید او را مجبور به حضور در مهمانی های خانوادگی کنید. این اجبار و فشار شما نه تنها ارتباط شما با دختر تان را لکه دار خواهد کرد، بلکه فشار ذهنی بسیار بدی نیز به شما منتقل خواهد کرد. این موضوع در رابطه با همسر شما نیز صادق است و باید در زمان هایی پریودی به نیاز و شرایط او احترام بگذارید. در این صورت می‌توانید بعد از پریودی ارتباط بسیار بهتری با او بگیرید.

۹. تحریک پذیری بسیار بالا

یکی رایجترین  نشانه های که در اختلال PMS بین بیشتر خانوم ها شایع است و باید مد نظر همه قرار گیرد تا ارتباط خودشان را تنظیم کنند، تحریک پذیری بالای خانوم ها می‌‌باشد. به هر میزان که تحریک پذیری خانوم ها بیشتر شود، ارتباط گرفتن با آن ها سخت تر می‌شود. به همین دلیل است که برخی از خانوم ها در زمان افسردگی قبل از پریودی تمایل دارند که از شلوغی دوری کنند. زمانی که یکی از اعضای خانواده در افسردگی قبل از پریودی به سر میبرد، بهتر است که شوخی کردن با او را به کمترین میزان ممکن برسانید و فضایی آرام را برای او تداعی کنید. در صورتی که یک بانوی خانه دار هستید، بهتر است که ارتباط اجتماعی خود را به کمترین میزان ممکن برسانید تا درگیر سوتفاهم نشوید و از زندگی خود لذت ببرید.

۱۰. عدم تمرکز و پرش ذهنی

آخرین نشانه ای که در  چالش افسردگی قبل از پریودی باید مد نظر قرار دهید، عدم تمرکز افراد به خاطر دردهای فیزیکی می‌‌باشد. بسیار از خانوم ها دردهای قابل توجهی تجربه می‌کنند و همین امر روی احساسات و تمرکز آن ها تاثیر ویژه ای دارد. به همین دلیل است که خانوم ها باید آن را جدی بگیرید و تمام تلاش خود را انجام دهند که درد خود را با تمرین های ذهنی مدیریت کنند. اگر چه که استاد علیرضا حدادی در دوره در مدار عرش تمرینات ویژه جهت از بین بردن و مدیریت درد قاعدگی ارائه میدهد.

عدم تمرکز و پرش ذهنی

 اما همه افراد شانس حضور در چنین دوره ای را ندارند و باید به دنبال یک روش جایگزین و صد البته مطمئن باشند. استفاده از درد برای کاهش درد عضله ای و افزایش تمرکز به شدت اشتباه است. مدیریت درد ها باید به صورت ذهنی انجام شود و صد البته که نیازمند تمرین و تکرار بسیار زیادی است. در زمانی که درد سراغ شما آمده است، سراغ چنین تمرین هایی نروید، چرا که تمرکز کافی ندارید و عدم موفقیت شما در آن خود باعث سرخوردگی شما خواهد شد. بهتر است که قبل از وقوع اختلال PMS یا سندروم قاعدگی از آن ها بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

در این پست آموزشی به صورت ویژه در مورد افسردگی قبل از پریودی صحبت کردیم. نکته بسیار مهمی که در پایان این پست آموزشی باید مد نظر قرار دهید، شرایط پیچیده احساسی خانوم ها می‌‌باشد. برخی از خانوم ها زمینه افسردگی دارند و افسردگی قبل از پریودی بسیار شدیدتر تجربه می‌کنند. با در نظر گرفتن این نکته باید روی ذهنیت و درمان افسردگی خود قبل از قاعدگی و چالش های آن برنامه ریزی انجام دهید. البته آگاهی نسبت به نشانه های آن و تلاش برای مدیریت چنین مواردی می‌تواند به شما کمک کند و احساسات شما را بهینه سازد.

اگر به موضوعات مربوط به افسردگی و نحوه درمان آن علاقه دارید، آکادمی علیرضا حدادی یک منبع رایگان برای افزایش دانش شما خواهد بود. ❤ با معرفی مجموعه دوره ها و مقالات آکادمی علیرضا حدادی در شبکه های اجتماعی خود به دیگران، به درمان و مدیریت افسردگی در دوستان و نزدیکان خود کمک کنید. به یاد داشته باشید که دوستان و خانواده افسرده می‌تواند روی احساسات شما کاملا تاثیر گذار باشد و شما را از انجام کارهای مختلف نگه دارد. در صورتی که تجربه افسردگی قبل از پریودی داشتید، در بخش نظرات حالات روحی که تجربه کردید را با ما و دیگران در میان بگذارید تا دیگران نیز آن ها بهتر درک کنند و همکاران ما یک راه درمان و کنترل برای نشانه خاص شما معرفی کنند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید