Logo

علائم افسردگی در زنان

عامل اصلی افسردگی در زنان

۱۰ عامل اصلی افسردگی در زنان | عوامل شایع افسردگی زنان

بیماری شایع و خطرناک قرن بیستم که شاید کمتر کسی به آن توجه می‌کند، افسردگی می‌‌باشد. بر اساس آمارهای ثبت شده توسط متخصصین حوزه بهداشت روان، خانوم ها بیشتر از آقایان در معرض افسردگی و مشکلاتی از این دست می‌باشند. با در نظر گرفتن این موضوع بسیار مهم قصد داریم، علائم افسردگی در زنان را با کمک متخصصین بهداشت روان که در آکادمی علیرضا حدادی فعال می‌باشند، نقد و بررسی کنیم. همیشه لازم نیست که فرد افسرده متوجه یک مشکل و چالش شود. برخی مواقع اطرافیان یک زن به عنوان یک دوست و یا نزدیکان او در درمان افسردگی به او کمک کنند.

افسردگی  زنان چیست؟ چگونه می‌توان علائم آن را شناسایی کرد؟

افسردگی به حالت ناامیدی و احساس پوچی شدید در افراد گفته می‌شود که فرد تمایل چندانی به زندگی و شیرینی متناسب آن ندارد. افسردگی در زنان به صورت های متفاوتی خود را نشان میدهد. ممکن است که در یک فرد به صورت ناراحتی و احساسات منفی افسردگی بروز کند. از طرف مقابل در یک زن خستگی مفرط و حتی بی میلی نسبت به غذا از علائم افسردگی در زنان باشد. اگر چه که در یک پست آموزشی مفصل به صورت دقیق در مورد افسردگی صحبت کردیم و با عنوان « افسردگی چیست؟ » برای شما قابل استفاده است. با این حال باید توجه نمایید که افسردگی شاه کلید بیماری های احساسی و روانی می‌‌باشد، چرا که به صورت مستقیم روی ذهن و نحوه تفکر افراد تاثیر گذار است.

عامل اصلی افسردگی در زنان

با توجه به این که خانوم ها نسبت به مردان موجوداتی احساسی تر هستند و تصمیمات خود را بر اساس احساسات و دانش خود می‌گیرند، افسردگی تاثیرات بیشتری روی زندگی آن ها خواهد داشت و از طرفی احتمال افسردگی آن ها نیز بیشتر است. معمولا خانوم های بعد از یک تجربه احساسی و یا جسمی شدید، با علائم افسردگی در زنان دست و پنجه نرم می‌کنند. به عنوان مثال افسردگی بعد از طلاق در زنان به دلیل یک غم عاطفی می‌‌باشد و یا از طرف مقابل افسردگی بعد از زایمان نیز به دلیل فشار جسمی و تغییرات هورمونی شدید است. با در نظر گرفتن این نکات مهمترین علائم افسردگی در زنان را بررسی خواهیم کرد تا با این بیماری شایع مقابله نمایید.

۱. تنهایی و داشتن زندگی یک نواخت از مهمترین علائم افسردگی در زنان خانه دار

خانوم هایی که مدت زمان طولانی در خانه قرار می‌گیرند به دلایل مختلف دچار افسردگی می‌شوند و این دلایل نیز کاملا ملموس خواهد بود. ممکن است که خانوم به دلایل مختلف دچار سردرد های میگرنی شدید شود  و یا نسبت به عادات قاعدگی خود بسیار کم توان شود. همه این ها علائمی است که نشان از حال نامناسب زن و همچنین احتمال افسردگی در او دارد. با توجه به این که خانوم ها علائمی از این دست را نادیده می‌گیرند، افسردگی شدید تری را تجربه خواهند کرد. البته لازم به ذکر است که هر شخصی که در خانه زندگی می‌کند، همیشه افسرده نخواهد شد. ما در این بخش قصد داریم، علائم افسردگی در زنان و با توجه به آن احتمال یک افسردگی را بررسی نماییم.

در صورتی که درمان افسردگی برای خانوم ها جدی گرفته نشود، علائم آن شدیدتر خواهد شد. به عنوان مثال دچار کاهش دید و مشکلات بینایی خواهند شد و زندگی را به شدت برای آن ها سخت خواهد کرد. دقت کنید که فشارهای جسمی و ذهنی خود تشدید کننده افسردگی در زنان می‌‌باشد و به همین دلیل بررسی پیوسته احوال خانوم ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زمانی که افسردگی در عمق ذهن آهن ها ریشه می‌کند، کار بیرون از منزل و یا تغییر آب و هوا تاثیرات چندانی روی ذهن آن ها نخواهد داشت و باید به یک متخصص مراجعه کنند. دوره در مدار عرش فصل ویژه جهت بررسی علائم افسردگی در زنان و همچنین درمان آن ها ارائه خواهد داد که مسیر زندگی افراد را متحول خواهد کرد.

۲.   کار جسمی و ذهنی سنگین خارج از خانه

علائم افسردگی در زنان مجرد که گاها بیرون از خانه نیز کار می‌کنند به شکل متفاوتی خود را نشان خواهد داد. گاها شما ملاحظه می‌کنید که یک خانوم برای ساعات و مدت طولانی بیرون از خانه مشغول به کار است. کار او چه به لحاظ جسمی و چه به لحاظ روحی به شدت سخت است و تاثیرات قابل توجهی روی او دارد. از مهمترین علائم افسردگی در زنان مجرد که بسیار نیز شایع می‌‌باشد، تحریک پذیری بسیار بالا و واکنش جدی به مسائل به ظاهر ساده می‌‌باشد. سرخوردگی هایی که در محل کار تجربه می‌کند روی روحیه و همچنین انگیزه او تاثیر منفی خواهد گذاشت. در صورتی که بهداشت روانی مناسبی را تجربه نکند، کاملا طبیعی است که عملکرد او تضعیف شود و افسردگی حاد را تجربه نمایید.

۳. ناراحتی همراه با گوشه گیری از علائم افسردگی در زنان متاهل

زمانی که با بانوان متاهل صحبت می‌کنید و به دنبال علت افسردگی آن ها میگردید، بی توجهی همسر و یا مشکلات خانوادگی از مهمترین دلایل افسردگی آن ها خواهد بود. بانوان متاهل گاها احساس گناه و بی ارزش بودن می‌کنند و همین موضوع به صورت مستقیم روی افسردگی آن ها تاثیر گذار خواهد بود. احساس پوچی مداوم و نشخوار افکاری منفی موجب گوشه گیری و همچنین ناراحتی موجب تشدید علائم افسردگی در زنان متاهل خواهد شد. گاها این خانوم ها علاوه بر کار منزل، مسئولیت کار کردن بیرون از خانه را نیز به عهده دارند و همین عامل موجب می‌شود که عملکرد آن ها تضعیف شود و قدرت تفکر آن ها نیز با مشکل مواجه شود. فقط و فقط با بهداشت روانی قوی و مراقبت نسبت به وقایع عمومی جامعه می‌توان افسردگی بانوان را درمان نمود.

۴.   تغییر الگوی خواب

یکی از مواردی که بارها و بارها توسط افراد متخصصین حوزه سلامت و بهداشت روان توصیه شده است، توجه به ساعت خواب و همچنین الگوهای مناسب آن می‌‌باشد. ساعات خواب نامناسب به صورت جدی روی ذهنیت و همچنین روحیه افراد تاثیر گذار است و همین امر نیز موجب می‌شود که افراد نتوانند به درستی فکر کنند و ذهنیت خود را کنترل کنند. در نتیجه بدن آن ها استراحت نامناسبی خواهد داشت و احساس بدی نیز نسبت به آن تجربه خواهد کرد. به هر میزان که بدن افراد با چالش مواجه شود و قدرت تفکر خانوم ها کمتر شود، علائم افسردگی در زنان بیشتری را تجربه خواهند کرد. در صورتی که یک خانوم بیش از اندازه بخوابد و یا ساعت خواب او با مشکل مواجه شود و کم خوابی را تجربه کند، با مشکلات جدی مواجه خواهد شد که افسردگی و کم خونی کمترین آن ها خواهد بود.

۵. تغییرات نامتعارف در وزن

یکی از موارد بسیار مهمی که توسط خانوم ها و حتی آقایان جدی گرفته نمی‌شود، تغییرات وزن و اشتهای افراد است. برخی مواقع ممکن است که افراد به دلایل مختلف دچار چالش ذهنی شوند و به طبع آن هورمون های سیری و یا گرسنگی آن دستخوش تغییراتی شود. در این صورت فرد دچار پرخوری و یا کم خوری عصبی می‌شود. اگر یک فرد ژنتیک مزومورف باشد، بیشتر تمایل به چربی و شوری پیدا می‌کند و افزایش وزن بالایی را تجربه خواهد کرد. همین موضوع به صورت جدی روز وزن و همچنین سلامتی او تاثیر گذار خواهد بود. حال اگر همین فرد اکتومورف باشد، به غذای تمایلی ندارد و احساس بی اشتهایی بسیار بالایی خواهد داشت. این تغییرات وزن روز ذهنیت و همچنین توان و انرژی افراد بسیار تاثیر گذار است.

به همین دلیل است که تغییرات نامتعارف وزن از علائم افسردگی در زنان شناخته می‌شود. دقت کندید که این موضوع علاوه بر تاثیر مستقیم روی اعتماد به نفس افراد، روی سطح انرژی آن ها نیز تاثیر گذار است. برخی موارد فرد انرژی بسیار زیادی دارد و به دنبال انجام کارهای بسیار زیادی است. در برخی دیگر کمبود انرژی و خواب زیاد باعث به وجود آمدن چالش های مختلف در او می‌شود. در صورتی که وزن شما بیش از ۵ درصد در یک ماه کم و زیاد شد، به احتمال زیاد دچار  افسردگی شده اید. دقت کنید که در زمان ورزش کردن و رژیم غذایی از این قاعده خارج خواهید شد.

۶. تمایل به آسیب زدن به خود و یا دیگران « افکار شوم و با هدف زجر کشیدن دیگران »

زمانی که در مورد علائم افسردگی در زنان تحقیق میکردیم به یک نکته بسیار جذاب رسیدیم و آن هم افکار منفی در مورد دیگران بود. در صورتی که فرد دچار آسیب های ذهنی باشد و دستخوش تغییراتی شده باشد، تمایل به آسیب زدن در او بیشتر می‌شود . این آسیب زدن می‌تواند به میزان کم و یا زیاد باشد و باید توسط فرد پیگیری شود. به عنوان مثال اگر یک بانو افکار خودکشی داشته باشد و یا در ذهن خود به دیگران آسیب بزند، احتمال افسردگی حاد در او بسیار زیاد است. دقت کنید که گاها خود افراد متوجه این موضوع نمی‌شوند و از اطرافیان آن ها نسبت به این موضوع آگاه می‌شوند و بهتر است که عکس العمل مناسبی از خود نشان دهند.

۷. یائسگی و تغییرات هورمونی شدید

یکی از مواقعی که باید به دنبال علائم افسردگی در زنان بگردید، زمانی که است که سن خانوم ها افزایش پیدا می‌کند و به سمت یائسگی گام برمیدارند. مدت زمان یائسگی در افراد متفاوت است، اما تغییرات هورمونی شدید در همه آن ها امکان پذیر می‌‌باشد. خانوم ها در زمان قاعدگی معمولا تغییرات هورمونی تجربه می‌کنند به مرور زمان آن را مدیریت خواهند کرد. اما تغییرات هورمونی در یائسگی بسیار بیشتر است و همین موضوع موجب تحریک پذیری عصبی بیشتر آن ها خواهد شد. حتی برخی از آن ها دردهای فیزیکی و مشکلاتی از این دست را تجربه خواهند که در افسردگی آن ها تاثیرات جدی خواهد داشت.

خانوم ها در زمان یائسگی بهتر است که وزن و انرژی خود را مدیریت کنند و از یک روانکاو نیز کمک دریافت کنند. البته اگر بهداشت روانی قوی تجربه کنند می‌توانند تا حد زیادی با چالش هایی از این دست مواجه شوند. در دوره در مدار عرش به صورت ویژه در مورد تغییرات هورمونی زنان و عوامل موثر بر آن نکاتی را خواهیم گفت. به عنوان مثال مدیریت تغذیه می‌تواند در مدیریت افکار و انرژی بانوان بسیار تاثیر گذار باشد.

۸. استفاده افراطی از فضای مجازی با هدف گرفتن تایید از دیگران

اگر به اینستاگرام خود سر بزنید و در بخش اکسپلور آن یک گردش انجام دهید، افراد شاد و ثروتمند بسیار زیادی مشاهده خواهید کرد. اما این ظاهر ماجرا است و از درون شرایط کاملا متفاوت است. زمانی که علائم افسردگی در زنان تشدید می‌شوند، آن ها نیز به دنبال دریافت تایید اجتماعی دست به حرکات و کارهایی بر خلاف باورهای خود میزنند. آن ها نیازمند توجه بسیار زیادی هستند و به مرور زمان نه تنها حال آن ها بهتر نمی‌شوند، بلکه افسردگی و دیگر بیماری های روانی نیز در آن ها تشدید خواهد شد. به هر میزان که افراد انرژی خود را از دست بدهند و با احساسات خود مقابله کنند، میزان افسردگی و مشکلات مرتبط با آن بیشتر خواهد شد.

البته برخی از افراد رویکردی متفاوت در بر خواهند گرفت و صرفا تماشاچی هستند. نسبت به زندگی خود احساس بدی خواهند داشت و دائما از خود سوال می کنند که چگونه می‌توان شرایط بهتری را تجربه کرد. با وجود بحران و چالش های اجتماعی چگونه می‌توان ثروت بالایی به دست آورد و از زندگی لذت برد. این مورد بسیار خطرناک تر است. چرا که اگر فرد حال خوبی داشته باشد، با اعتیاد به شبکه های اجتماعی انرژی و اعتبار خود را از دست خواهد داد. دقت کنید که شبکه های اجتماعی با هدف جلب توجه شما ساخته شده است و به هر میزان که زمان و انرژی بیشتری برای آن صرف کنید، چالش متفاوت تری را تجربه خواهید کرد.

۹. بی توجهی به آراستگی شخصی و نظافت منزل

یکی از مهمترین موضوعاتی که بارها و بارها به آن تاکید داشتیم، نظافت و بهداشت فردی الخصوص در خانوم ها است که از افسردگی و مشکلات جدی روانی جلوگیری خواهد کرد. اگر در یک خانوم آراسته و تمیز، ژولیدهگی و یا به هم ریختگی منزل مشاهده کردید، به دنبال علائم افسردگی در زنان بگردید. دقت کنید که برخی از افراد از همان ابتداء با نظم و پاکیزگی ارتباط خوبی ندارند که حساب آن ها کاملا جدا است و نباید یکی در نظر گرفت. اما اگر همسر شما شرایط نامناسبی را تجربه می‌کند و به ظاهر خود اهمیت چندانی نمیدهد، بهتر است که به او نزدیک شوید و در مورد چالش های او صحبت کنید. دقت کنید به هیچ وجه نباید با یک فرد افسرده به صورت مستقیم صحبت کرد و او را افسرده خواند. همین که گفتوگوی شما به صورت غیر مستقیم باشد و هدفتان درک نیاز ذهنی و جسم او باشد در درمان افسردگی موفق عمل خواهید کرد.

۱۰. کاهش میل جنسی و خشکی واژن از مهمترین علائم افسردگی در زنان متاهل

یکی از مهمترین مواردی که شاید کمتر کسی به آن توجه کند کاهش میل جنسی افراد است. زمانی که یک خانوم میل جنسی خود را از دست میدهد و حتی در زمان سکس لذت کافی نمیبرد، نکات بسیار زیادی در پی دارد. اگر همسر شما به لحاظ جنسی در گذشته فعال بوده اما در حال حاضر تمایل چندانی به رابطه ندارد، باید برای شما یک هشدار جدی در نظر گرفته شود. حتی در برخی زنان کاهش میل جنسی همراه با تنفر نسبت به نوزادان و کودکان خواهد بود که نشان از افسردگی حاد و دیگر مشکلات جنسی دارد. دقت کنید که کاهش میل جنسی با فرمت های بسیار متفاوتی خود را نشان خواهد داد و یکی از ریشه های آن افسردگی می‌‌باشد. اما موضوعی است که باید جدی گرفته شود به دنبال درمان آن بود.

سخن پایانی

در این پست آموزشی به صورت کامل و جامع در مورد علائم افسردگی در زنان صحبت کردیم. در صورتی که علائم و نشانه های افسردگی در خانواده و یا خودتان مشاهده کردید، نگران نباشید و قضاوت قطعی نداشته باشید. برخی موارد افراد به دلایل مختلف مود متفاوتی را تجربه خواهند کرد. همین امر نیز موجب خواهد شد که احساس بدی را تجربه کنند و به طبع در یک بازه زمانی کوتاه مدت علائم افسردگی در زنان را از خود بروز دهند. در این صورت باید سعی کنید که به آن ها نزدیک شوید و مشکل را ریشه یابی کنید. اگر بتوانید از کمک یک فرد متخصص برای درمان چالش آن ها بهره‌مند شوید، احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد شود. همواره به یاد داشته باشید که در بیشتر مواقع افسردگی به دلیل بهداشت روانی نامناسب و لایف استایل اجتماعی ناسالم به وجود خواهد آمد.

اگر یک فرد در کوتاه مدت افسردگی خود را درمان کند و به ریشه های آن توجه نداشته باشد، در بلند مدت مجدد با آن مواجه خواهد شد. به همین دلیل است که بارها و بارها تاکید می‌کنیم افسردگی یک بیماری خاموش است و باید طرز تفکر و لایف استایل فرد اصلاح شود. استاد علیرضا حدادی برای حل کردن این چالش بزرگ فقط و فقط به دنبال درمان موقتی و سطحی نخواهد بود. سرفصل های دوره در مدار عرش به نحوی تنظیم شده است که فرد را از مشکلات ذهنی و جسمی جدا کند و با پرودگار حقیقی آشنا کند. بعد از آشنایی فرد با من حقیقی به دنبال بهینه سازی و رشد او خواهیم بود تا من حقیقی خود آشنا شود و لایف استایل زندگی خود را بهبود بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید