Logo

نجات از افسردگی

رهایی و نجات از افسردگی

موثر ترین روش نجات از افسردگی | ۱۰ نکته برای رهایی از افسردگی

درود بر دنبال کنندگان آکادمی علیرضا حدادی، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در مورد مهمترین تکنیک‌های نجات از افسردگی. اگر بخواهیم خیلی ساده و خلاصه راه رهایی از افسردگی را به شما آموزش دهیم، باید مهارت حل بحران و مدیریت بحران را آموزش ببینید. یک انسان می‌تواند به دلایل متفاوتی دچار بحران شود، در صورتی که این بحران به لحاظ ذهنی تبدیل به افسردگی شود، حل این بحران دیگر مهم نیست، چرا که یک بحران دیگر شروع خواهد شد و حال فرد را بد می‌کند.

رهایی و نجات از افسردگی

 به عنوان مثال بعد از حل شدن چالش کنکور و دانشگاه برای یک فرد پشت کنکوری، دیگر مسئله کنکور نخواهد بود و هر چالش دیگری می‌تواند حال و احساس او را بد کند. بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، چالش پیدا کردن شغل به او فشار می‌آورد. در گام بعدی از مسیر زندگی، ازدواج و مشکلات مالی آن حال فرد را بد می‌کند. این بازی تا زمانی ادامه دارد که فرد درگیر باتلاق ذهنی و مشکلات روانشناختی می‌‌باشد. به همین دلیل است که استاد علیرضا حدادی در دوره در مدار عرش تاکید ویژه ای روی مهارت حل و پذیرش چالش و در گام بعدی نجات از افسردگی دارد.

افسردگی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد افسردگی و موارد مشابه آن صحبت کنیم، باید به پنهان بودن آن اشاره نماییم. افسردگی یک بیماری خاموش است که حتی فرد مبتلا به آن نیز درک درستی از آن ندارد. گرچه در پست آموزشی « افسردگی چیست » به ماهیت و درمان افسردگی اشاراتی نمودیم، اما لازم است نیم نگاهی اجمالی به آن بیندازیم. افسردگی نوعی حالت روحی و روانی است که احساسات و همچنین حال افراد را دستخوش تغییراتی خواهد کرد و با کرختی و خستگی روحی همراه است که انرژی شخص افسرده را مانند یک سیاه چاله به درون خود خواهد کشید.

برخی مواقع فرد برای فرار از افسردگی به بیماری دو قطبی مبتلا خواهد شد و با حالت شیدایی انرژی بسیار زیادی تجربه می‌کند که خود زمینه سازی افسردگی حاد است. اما نگران نباشید، چرا که نجات از افسردگی غیر ممکن نخواهد بود و با یک برنامه ریزی جزئی امکان پذیر است. به یاد داشته باشد که علائم افسردگی در زنان آشکار تر از مردان است. به همین دلیل است که مردان پس از افسردگی بسیار حساس شده و گاها واکنش های شدید از خود نشان میدهند.

برترین روش ها و تکنیک‌های رهایی از افسردگی

در این بخش قصد داریم به چند نوع افسردگی و دلیل آن اشاره نماییم و سپس راه حل کنار آمدن با آن را نیز بررسی کنیم. به یاد داشته باشد که افسردگی بیماری ریشه ای است و گاها به دلیل مسائل ژنتیکی می‌‌باشد. در این صورت بهداشت ذهنی و همچنین حضور یک روانشناس تاثیر قابل توجهی در فرایند درمان شخص خواهد داشت.  سه مرحله اولی که در ادامه برای شما بیان می‌کنیم پایه و بنیاد اصلی نجات از افسردگی می‌‌باشد و بهتر است که به صورت مستمر مورد بررسی و پذیرش قرار گیرد.

۱.   پذیرش مشکل و برنامه ریزی برای حل آن

اولین و مهمترین گام برای نجات از افسردگی پذیرش یک چالش و برنامه ریزی برای مقابله با آن می‌‌باشد. اگر بخواهیم به مثال قبل خود باز گردیم و یک فرد کنکوری را بررسی کنیم، بعد از کنکور و نتیجه بد آن چه مراحلی را فرد تجربه می‌کند. اولین مرحله خشم نسبت به کنکور و از بین رفتن آینده و آرزوهایش است. دومین مرحله انکار نتیجه و اشاره کردن به رانت دیگر افراد در کنکور می‌‌باشد. سومین مرحله نیز ناامیدی از نتیجه به دست اومده و همچنین بی علاقگی نسبت به درس و دانشگاه است. اما اگر بخواهیم از روش اصولی به آن نگاه کنیم، مسیر بسیار متفاوت است.

اولین مرحله فرد نتیجه به دست آمده را قبول خواهد کرد و با نتیجه آن کنار میاید. دقت کنید که او در این مرحله ناراحت می‌شود، اما با ناراحتی خود کنار میاد و تمام تلاش خود را می‌کند که شرایط جدید زندگی خود را درک کند. اما دومین مرحله نیز به دنبال بررسی نقاط ضعف و قوت خودش به دور از سوگیری شناختی است. در نهایت آخرین و شاید مهمترین مرحله برنامه ریزی برای حضور در کنکور می‌‌باشد. پذیرش یک بحران و تلاش برای حل آن اولین و اساسی ترین نکته ای است که باید آن را مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال درمان افسردگی بعد از طلاق زمانی امکان پذیر است که فرد جدا شدن و پایان رابطه خود را قبول کند.

۲. جلوگیری از نشخوار ذهنی و تمرکز روی حال

دومین گام در راستای نجات از افسردگی، تمرکز روی حال و کاهش ارزش گذشته است. افسردگی زمانی گریبان گیر خواهد شد که فرد یک رشد قابل توجهی را تجربه کرده است و در حال حاضر به هر دلیلی با چالش مواجه می‌شود. این موضوع آرامش و حال زندگی او را بر هم خواهد زد. اما نکته آزار دهنده زمانی است که یک اتفاق منفی که نتیجه قابل توجهی در زندگی او داشته را مرور می‌کند. به هر میزان که مرور کردن فرد بیشتر می‌شود، احساسات منفی و همچنین تجربه منفی فرد نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که متخصصین روی بهداشت روانی و تمرکز روی لحظه حال تاکید فراوانی دارند. در صورتی که توانایی کنترل نشخوار ذهنی و فرار از گذشته ندارید، باید به یک روان درمان گر مراجعه کنید تا در مراحل اولیه ذهن شما را کنترل و مدیریت کند.

البته تنهایی خود باعث نشخوار ذهنی و همچنین مرور اتفاقات تلخ گذشته می‌‌باشد. این موضوع یک مکانیزم دفاعی بدن است که غیر قابل کنترل می‌‌باشد. به همین دلیل است که یکی از بهترین و مهمترین روش هایی که می‌توانید با نشخوار ذهنی و تکرار اتفاقات منفی حال خود را مدیریت کنید، حضور مستقیم در اجتماع می‌‌باشد. دقت کنید که نتایج جدیدترین تحقیقات نشان میدهد  که فراموشی و پایان افسردگی زمانی امکان پذیر است که فرد ارتباطات اجتماعی خود را به صورت رو در رو افزایش دهد. همین کار به ظاهر ساده روی هورمون های ضد افسردگی تاثیر قابل توجهی دارد و از طرفی احساس اعتماد به نفس نیز در افراد افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

۳. داشتن یک برنامه خواب مناسب

یکی از مهمترین رازهای رهایی از افسردگی که شاید کمتر کسی به آن توجه می‌کند، داشتن یک برنامه ریزی مناسب برای خواب می‌‌باشد. خوابیدن فقط برای رفع خستگی نیست، بلکه برای مدیریت ترشح هورمون های بدن در شرایط سخت می‌‌باشد. شرایط سخت در گذشته برای انسان ها هر چند وقت یکبار رخ میداد. اما امروزه به دلیل استرس و فشارهای عصبی بسیار زیاد، شرایط سخت روحی و روانی بسیار زیاد خواهد بود. البته ساعت خوابیدن برای ما تحت یک تایم لاین زمانی ارزش بالایی دارد. به عنوان مثال اگر بتوانید ساعت ۱۰ شب تا ۲ بامداد به رخت خواب بروید و در این ساعت ها حداقل ۴۵ دقیقه خواب را تجربه کنید، به صورت قابل توجه هورمون های ضد افسردگی در بدن شما بیشتر خواهد شد.

تکنیک های رهایی از افسردگی

زمانی که به دنبال نجات از افسردگی هستید داشتن یک خواب مناسب اهمیتی دو چندان برای شما خواهد دشت. چرا که بدن برای مقابله با چالش های ذهنی و حفظ تعادل خود نیاز به خواب کافی و همچنین هورمون هایی جهت مدیریت بهتر آن خواهند داشت.  به صورت متوسط کسانی که چرخه خواب نامناسبی دارند، بیش از دیگران در معرض افسردگی می‌باشند. در نتیجه اگر ساعت و نحوه خوابیدن خود را اصلاح نکنند، افسردگی حتی با وجود داروهای ضد افسردگی همراه شخص خواهد بود. برای خواب بهتر به موارد زیر توجه کنید.

  1. در یک اتاق کاملا تاریک بخوابید و یا از چشم بند استفاده کنید.
  2. یک ساعت قبل از خواب خود، به با گوشی، لپ تاپ و نمایشگر های مختلف در ارتباط نباشید، چرا که نور آبی ساطع شده از سطح آن ها روی خواب و ترشح هورمون ملاتونین تاثیر مستقیم خواهد داشت.
  3. سعی کنید یک فعالیت بدنی روتین داشته باشید تا تخلیه انرژی به خوبی انجام گیرد.

۴. به مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز خود توجه کنید

زمانی که با متخصصین حوزه بهداشت روان صحبت میکردیم و در مورد نجات از افسردگی مشاوره میگرفتیم به یک نکته بسیار جذاب رسیدیم و آن هم افسردگی به دلیل نقص در دریافت مواد معدنی و ویتامین های مختلف مورد نیاز بدن بود. برخی از هورمون های ضد افسردگی و انرژی بخش زمانی در بدن ما ترشح می‌شود که تعادل هورمونی ما در بالاترین سطح ممکن باشد. به عنوان مثال دوپامین و سرتونین بدون حضور امگا ۳ و همچنین ویتامین D ترشح نخواهد شد. یکی از مهمترین نکاتی که بارها و بارها در جلسات مشاوره به افراد گفته می‌شود توجه به تعادل مواد معدنی و ویتامین ها در بدن می‌‌باشد.

ویتامین های مورد نیاز

اگر دقت کرده باشید، افرادی که از رژیم های غذایی اینستاگرامی و بدون پشتوانه استفاده می‌کنند، بیش از سایرین در معرض افسردگی قرار دارند. برای داشتن تعادل هورمونی مناسب و همچنین نجات از افسردگی لازم است که به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید و یک دستور غذایی با کیفیت دریافت نمایید. به هر اندازه که انرژی شما بیشتر باشد و اراده شما افزایش پیدا کند، برای مقابله با افسردگی و مشکلات آن عملکرد به مراتب بهتری خواهید داشت.

۵. فعالیت بدنی مستمر حداقل به مدت ۳۰ دقیقه سه روز در هفته

زندگی ماشینی در قرن بیستم امری ناگریز است و از طرفی پیشرفت سریع تکنولوژی نیز این مسیر را اندکی تسریع خواهد کرد. به یاد داشته باشید که نداشتن فعالیت بدنی مستمر موجب برهم خوردن تعادل هورمونی بدن و همچنین خون رسانی نامناسب به اندام مختلف خواهد بود. لازم نیست که مانند یک متخصص مسابقات حرفه‌ای تمرین انجام دهید، باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که با یک برنامه ریزی مناسب و حداقل ۳۰ دقیقه در سه روز هفته ضربان قلب خود را با فعالیت بدنی نیمه سنگین مانند پیاده روی سریع افزایش دهید.

زمانی عرق ریزه شما شروع می‌شود، دفع سموم و مواد مضر بدن شروع خواهد شد. به همین دلیل باید تمام تلاش خود را به کار گیرد که با یک برنامه ریزی مناسب و کاربردی ورزش کردن را در برنامه خود قرار دهید، در غیر این صورت نجات از افسردگی بسیار سخت خواهد شد. برای اینکه بتوانید در مسیر ورزش ثابت قدم بمانید به شما پیشنهاد خواهیم کرد که یک برنامه ریزی مناسب انجام دهید و با یکی از دوستان خود آن را انجام دهید. معمولا ورزش کردن به صورت گروهی و دادن تعهد اخلاقی می‌تواند در نظم و پیوستگی آن تاثیر قابل توجهی به دنبال داشته باشد.

۶. خودتان در اولویت هستید

یکی از باورهای غلطی که گاها در ایرانیان بیش از کشورهای دیگه رایج می‌‌باشد، تعارف و از خود گذشتگی بیش از اندازه است. دقت کنید که هر چیزی حد و مرزی دارد و اگر به ان پایبند باشید، اتفاق بدی نخواهد افتاد. اما زیاده روی در از خودگذشتگی و تعارفات بیش از اندازه تاثیرات منفی قابل توجهی روی هر انسان دارد. برخی مواقع افراد با داشتن وضعیت مالی بسیار عالی دچار استرس و افسردگی می‌شوند. باور کردن این موضوع شاید برای شما سخت باشد، اما این افراد به دلیل فشار بیش از اندازه به بدن خود و انجام کار در طولانی مدت دچار استرس و مشکلاتی از این دست شده اند. برای نجات از افسردگی نیز لازم است که خودتان در اولویت باشید و برای خود زمان صرف کنید.

برخی مواقع با هزینه کردن برای خودتان حالتان خوب می‌شود، اما در برخی مواقع شما انجام کارهای خاص مانند مدیتیشن، سفر، مطالعه و … حالتان متحول خواهد شد. نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید، حال خوب با دوستی با من واقعی و قوی حاصل خواهد شد. یکی از موضوعاتی که استاد علیرضا حدادی در دوره در مدار عرش تاکید ویژه ای روی آن دارد، دیدن و درک خود می‌‌باشد. تا زمانی که به لحاظ ذهنی با خودتان ارتباط برقرار نکنید و خودتان در جایگاه برتر مشاهده نکنید، کاملا طبیعی است که احساس خوبی نداشته باشید و گاها با چالش و مشکل نیز مواجه شوید.

۷. خود گویی مثبت و انتظار اتفاقات خوب

 اگر به دنبال یک راه برای نجات از افسردگی هستید، سعی کنید امید را در دل خود روشن نگه دارید. هر انسان به صورت روزانه بیش از ۶۰۰۰ بار تفکر تصادفی را تجربه می‌کند که برخی از آن ها به صورت خودآگاه است و برخی دیگر به صورت ناخودآگاه تجربه خواهد شد. این افکار می‌تواند در مورد موضوعات مختلف باشد، اما مسئله اصلی و حیاتی که شاید کمتر کسی به آن توجه میکند، جنس و کیفیت این تفکرات می باشد. سعی کنید هر فکری که به ذهن شما میرسد را به گونه ای مثبت تعریف نمایید. فرض کنید که تمام عالم دوست شما است و قصد کمک کردن به شما را دارد. دقت کنید که قرار نیست بر اساس تفکر مثبت و امیداواری عملی انجام دهید.

 بلکه قرار است که احساسات خود را به صورت مقطعی مدیریت نمایید. خودگویی مثبت و امید داشتن به آینده یکی از راه حل های تضمینی موفقیت است که میتواند حال شما را خوب کند. بارها و بارها در این رابطه صحبت کردیم که بدن و ذهن ما توانایی تشخص تفکرات واقعی و غیر واقعی را ندارد و به هر دو یک واکنش نشان میدهد. ما برای این که بتوانیم میزان استرس را مدیریت کنیم، همواره فرض خود را بر خوبی میگذاریم. اما خروجی و اعمال خود را بر اساس واقعیت ثبت می کنیم.

۸. بنویسید

اگر بخواهیم در مورد نوشتن و ارتباط آن با روح صحبت کنیم هزاران صفحه مقاله می‌توان نوشت. نوشتن چه به لحاظ معنوی و چه به لحاظ علمی نوعی معجزه خواهد بود که ذهن و روح انسان را به صورت همزمان روی یک موضوع متمرکز می‌کند. اگر بتوانید نوشتن را به عنوان یک روتین روزمره در برنامه های خود قرار دهید، نتایج شگفت انگیزی ملاحظه خواهید کرد که یکی از آن ها نجات از افسردگی می‌‌باشد. سعی کنید در مورد افکار منفی و همچنین وقایعی که تمرکز شما را کاهش میدهد بنویسید. قدرت نوشتن را دست کم نگیرید و سعی کنید که آن را تبدیل به یک عادت مثبت نمایید.

نوشتن قدرت بهبود مسیر نورون های عصبی و ایجاد باور در ما دارد. باورهایی که مدت ها درگیر آن هستید و نمی‌تواند از آن رها شوید با نوشتن تغییر خواهد کرد و مسیر زندگی را مجزایی را به شما نمایش خواهد داد. البته نوشتن در ساعات اولیه روز و یا آخرین دقایق اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که بدن در حالت تعادل است و عملکرد مناسبی نسبت به آن از خود بروز میدهد.

سخن پایانی

در این پست آموزشی تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که موثرترین روش های رهایی از افسردگی با شما عزیزان صحبت کنیم. اگر سوال و چالش جدیدی برای شما ایجاد شده است و یا بخشی از تکنیک ها برایتان غیر قابل درک است، به شما پیشنهاد می‌کنم که در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید و چالش خود را مطرح کنید. در کوتاهترین زمان ممکن همکاران ما پاسخ مناسبی به نیاز شما خواهند داد. در پایان اگر بخواهیم یکی از تکنیک‌های استاد حدادی را به شما آموزش دهیم که در جذب ثروت نیز تاثیر بالایی دارد، تکنیک رشد معنوی روح شما به واسطه درک خدای متعال است.

متاسفانه عموم مردم درک درستی از پروردگار ندارند و به همین دلیل نیز ارتباط مناسبی با آن نخواهند داشت. استاد حدادی در دوره در مدار عرش روی ذهنیت افراد نسبت به پروردگار و داشتن یک زندگی معنوی کار خواهد کرد. این تکنیک به فرد افسرده و یا مضطرب کمک خواهد کرد که درک به مراتب بهتری از زندگی و وقایع آن داشته باشد. پروردگار حقیقی می‌تواند شرایط زندگی شما را تغییر دهد و انرژی قابل توجهی در وجود شما به جریان درآورد. رهایی از افسردگی، ترس و اضطراب با درک واقعی از پروردگار ممکن خواهد بود. درک مناسبی که منجر به رشد روح و زندگی معنوی شما شود. در صورتی که از مطالعه این پست آموزشی لذت بردید، خوشحال می‌شویم آکادمی علیرضا حدادی را در شبکه های اجتماعی خود به دیگران نیز معرفی کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید